Offentlig og kvalitetssikret

SKOLEBYTTE: Christian Pedersen og Chris Helgemo fra Setesdal vgs. på Valle er på gullsmed-utveksling til Tyskland.

– Dette er teknologi jeg vet de bruker der jeg ønsker å søke jobb

– Her er det state-of-the-art datamaskiner hvor vi har mulighet til å jobbe med tegneprogrammer og 3D-printer. Dette er teknologi jeg vet de bruker der jeg ønsker å søke jobb, sier Christian Pedersen (24).

Norske gullsmed-elever får lære ny datateknologi på utveksling.

– Dette er teknologi jeg vet de bruker der jeg ønsker å søke jobb, sier Christian Pedersen.

– PC’ene på Valle er antikke. Her er det state-of-the-art datamaskiner hvor vi har mulighet til å jobbe med tegneprogrammer og 3D-printer. Dette er teknologi jeg vet de bruker der jeg ønsker å søke jobb, sier Christian Pedersen (24).

Sammen med Chris Helgemo (20) er han på tre måneders utvekslingsopphold ved den tyske gullsmed-skolen Zeichenakademie Hanau, utenfor Frankfurt.

3D-modellering

Pedersen forklarer at bruk av data og 3D-modellering er på fremmarsj innen gullsmedfaget.

– Med denne teknologien kan man skape utrolig avanserte former. Disse kan deretter lagres og legges over på andre modeller igjen. Samtidig er fremvisningen veldig god og det er lettere for kundene å forstå 3D-modeller enn en teknisk tegning.

Pedersen tror likevel ikke at det klassiske håndverket kommer til å forsvinne med det første.

– Filigran, som er stort på Valle, er veldig klassisk og folk betaler dessuten mer for ting som er håndlaget. Men data åpner for mye man ikke får gjort på gamlemåten.

Han ser også frem til å lære mer om å sette stein og diamanter, noe Hanau-skolen skal ha et godt rykte for.

– Alt er mer nøye her, så vi får definitivt trent oss opp i tålmodighet. Men vi kommer nok til å lære mer teknikker etter hvert når de får sett hvilket nivå vi ligger på, sier Helgemo, som håper å lære mer om gravering og tappjern.

Elevene modnes

Utvekslingen er en del av et Leonardo mobilitetsprosjekt, der skoler i Tyskland, Norge, Finland og Nederland samarbeider. Ewald Assmann, lærer og Leonardo-ansvarlig ved Setesdal vgs. forklarer at de merker tydelige resultater når elevene returnerer.

– De modnes, rett og slett. Det er mer stillhet og og konsentrasjon i klassen, og de forbereder seg bedre til avsluttende svenneprøve, sier han.

Utdanningiverden.no er utviklet og vedlikeholdt av Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku) | Copyright © 2019
Ansvarlig redaktør: Kristin Solheim

Designed by Haltenbanken - Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern