Offentlig og kvalitetssikret

– Å ha så mye språkundervisning hjalp mye

Karoline Maurtvedt (18), Taran Ruge (18), Hedda Lund (19) og Matilde Næss (18) tar videregående i Bayeux, og snakker nå flytende fransk.

Karoline Maurtvedt (18), Taran Ruge (18), Hedda Lund (19) og Matilde Næss (18) tar videregående i Bayeux, og snakker nå flytende fransk. 

Jentene går nå tredje og siste året på Lycée Alain Chartier i Bayeux, men husker godt hvordan det var å komme til alene til et nytt land. Den første uken bodde de hos vertsfamiliene sine, som sto og ventet på dem da de kom med buss fra Paris til Bayeux.

 – De første dagene i Frankrike kunne jeg bare si innøvde setninger til vertsfamilien min, som «Ma valise est lourde»- altså at kofferten min er tung, ler Matilde.

– I begynnelsen føltes det ut som at alle snakket veldig fort, for vi klarte ikke å skille ordene fra hverandre. Men du lærer ganske kjapt, plutselig skjønner du hva som er et ord, selv om du ikke hva det betyr, sier Taran.

Annerledes skolesystem

Nå snakker jentene flytende fransk. De forteller at det tok noen måneder til de fikk taket på språket. Det første tiden har de norske elevene 15 timer språkundervisning i uka, i tillegg til vanlig undervisning. Etterhvert går de inn i en vanlig fransk klasse.

– Å ha så mye språkundervisning hjalp mye. Vi lærte kjempefort. Det var veldig slitsomt, men det var verdt det, sier Taran.

– Ifølge andre elever snakket vi norske litt finere fransk i begynnelsen, fordi vi hadde lært det fra bøker, ler hun.

Det franske skolesystemet er veldig forskjellig fra det norske, forteller elevene. Skoledagene er lange, med mye lekser.

Mens det i Norge er mulig å lese seg opp gjennom bøker, er det i Frankrike viktigere med klasseromsundervisningen. Alt læreren sier, må noteres ned for hånd.

– Vi begynner klokka åtte om morgenen, og er ferdig halv seks, med en og en halv times lunsjpause midt på dagen. På ettermiddagen skal du sette deg ned og lese over det du har lært den dagen, og gjøre lekser, forteller Karoline.

Ble som en familie

Elevene er ikke alene i Frankrike, de har et godt støtteapparat rundt seg. I tillegg til vertsfamilier som de besøker jevnlig, er det på skolen en norsk lærer som har ansvar for elevene.

I Bayeux er dette Liv Ingunn Wiknes, og jentene forteller at det har vært godt å ha henne der. De skryter også av norskassistenten og den franske læreren sin.

Selv om de nå har flyttet til sine egne leiligheter, bodde de i begynnelsen sammen på bare ett rom i internatet. Noe som var til stor hjelp den første tiden.

– Siden vi gikk gjennom sammen de samme utfordringene, og hadde de samme leksene, kunne vi hjelpe hverandre, sier Taran.

– Vi ble som en familie. Det var fint, også med tanke på språket. Var det et ord du ikke skjønte, eller hvis du hadde hull i notatene fra timen, var det alltid noen andre som hadde fått det med seg, legger Hedda til.

Vokser som person

– Hva er det største utbyttet med å ta norsk videregående i Frankrike?

– Det er hele opplevelsen, du vokser så mye som person, sier Taran.

– Du får et godt grunnlag for videre studier. I tillegg må du være organisert, hvis du bor alene. Hvis noe ikke er i orden nytter det ikke rope på pappa. Du må selv gå til utleiebyrået eller ringe elektriker, sier Matilde.

– Synes dere at flere norske elever burde benytte seg av dette tilbudet?

– Ja! sier jentene, nesten i kor.

– Denne ordningen fortjener å få mange flere søkere, sier Hedda.

Mathilde er enig. – Vi har jo full støtte fra Lånekassen. Økonomisk sett er det derfor mulig for alle å reise. At vi også har den norske læreren her er en trygghet og støtte, så hvis det skjer noe kan vi rett og slett gå hjem til henne. Det er ikke som å reise gjennom utvekslingsprogrammer, da er du alene.

– Vi har et stort støtteapparat rundt oss. Og vi har hverandre, sier Hedda.

Tekst og foto: Frøy Katrine Myrhol

Utdanningiverden.no er utviklet og vedlikeholdt av Senter for Internasjonalisering av utdanning (SIU) | Copyright © 2018
Ansvarlig redaktør: Kristin Solheim

Designed by Haltenbanken - Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern